Het parfumhuis In Fine is ontstaan in 1979 in een idyllisch Zuid-Frans Dorpje en opgericht door de Franse maître parfumeur Jean Patout die het metier van parfumeur nog steeds respecteert.

Jean Patout is een gereputeerde neus die destijds voor diverse modehuizen (waaronder Lancôme) parfums gecreëerd heeft. Na enkele jaren in opdracht van deze merken te hebben gewerkt, besliste hij in 1979 om nog uitsluitend voor zijn eigen label parfums te onwikkelen. Zo is In Fine ontstaan.

Patout werd gepassioneerd door de vaststelling dat mensen met bepaalde karaktereigenschappen altijd naar dezelfde types voorkeursgeuren neigden. Dit bracht hem tot de hypothese dat er een structurele relatie tussen voorkeursgeuren en menselijk karakter moest bestaan. Met deze passie ging hij aan de slag en gedurende meer dan 25 jaar heeft hij duizenden mensen getest om de relatie tussen voorkeursgeuren en karaktereigenschappen bloot te leggen. Op basis van de meest voorkomende karakters uit zijn studie heeft Jean Patout telkens een specifiek parfum ontwikkeld. 

Patout had en heeft eveneens een grote passie voor het vakmanschap van parfumeur. Lang geleden kwam de rijke elite bij de parfumeur om een parfum op maat te laten samenstellen. Economisch is het niet evident om dit terug te activeren voor het brede publiek (maar zijn overtuiging is dat iedereen recht heeft op een persoonlijk vookeursparfum). Daarom ontwikkelde hij naast zijn collectie parfums eveneens zijn parfumdegustatietechniek waardoor het nu voor iedereen mogelijk wordt om je eigen karakterparfum te selecteren.

Het eindresultaat is een unieke collectie waardoor je via een parfumdegustatie een geurreis maakt op zoek naar je persoonlijk voorkeursparfum. Alle parfums zijn van topkwaliteit. Je leert er met je reukzin omgaan op zoek naar je echte voorkeuren op gebied van parfum. 

In speciale gelsubstanties kan je de geuren “proeven”. Een fijnselectie leidt je uiteindelijk tot de finale keuze van je parfum. Na deze selectie wordt je eveneens de karakterbeschrijving voorgelegd waarop je parfum gebaseerd is. De karaktereigenschappen worden duidelijk geëxpliciteerd en zijn voor weinig interpretatie vatbaar. 

Ervaring toont aan dat voor meer dan 80% mensen aangenaam verrast zijn en zichzelf helemaal in de karakterfacetten van het parfum herkennen. 

Het volledige concept is gebaseerd op de theorie dat onze neus reeds vanaf de geboorte “het meest intelligente zintuig is” die we hebben. Van kindsbeen af worden we vooral auditief en visueel geconditioneerd en onderricht maar op onze reukzin moeten we ons zelden beroepen voor onze menselijke ontwikkeling. En nochtans is het door onze neus dat we als pasgeborene onze moeder herkennen en ons voedsel direct vinden. Nochtans was het dankzij de sterk ontwikkelde reukzin dat onze voorvaderen op zoek konden naar voedsel en zo wisten te overleven. Als we dus voor onze geur niet te rade kunnen bij ons bewustzijn, dan is het ons onderbewustzijn die ervoor zorgt dat we een geur lekker vinden of niet.

Geuren zijn de enige zintuiglijke impulsen die meteen een reactie uitlokken omdat de ratio niet tussenbeide komt.

En het is juist in dat onderbewustzijn dat onze ware “ik” verborgen zit.

Over zijn bevindingen hieromtrent schreef Jean Patout een aantal jaar terug een opmerkelijk boek “Pied de nez” (“bij de neus genomen”). Hierin beschrijft hij in detail de onderbouw van zijn concept. 

In Fine telt vandaag 56 unieke en uitgesproken parfums, waaronder geuren voor dames en heren, gaande van meer expliciete en extravagante geuren tot meer subtiele en klassieke parfums…